Confronterend gesprek met acteur

Standaard

Na een aantal keren goed geoefend te hebben op het voeren van een GROW-gesprek. Is het natuurlijk zo dat niet alle collega’s meegaan in het gebruik van het digibord. Deze collega’s zijn wat lastiger over te halen en doen soms niet wat er van hen gevraagd wordt. Dit vraagt om een confronterend gesprek. Maar hoe voer je nu zo’n confronterend gesprek? In de opleiding wordt hier veel aandacht aan besteed. Om zo’n confronterend gesprek te oefenen is er een acteur uitgenodigd en heb ik zelf een casus om te oefenen meegenomen.

Mijn casus:
Een collega zegt in de teamkamer en tijdens de vergaderingen dat de kinderen in de klas dagelijks de leerlingcomputers gebruiken voor het oefenen van de rekensoftware en spelling. Maar in de praktijk blijkt telkens weer (bij klasbezoeken van bijvoorbeeld IB, directeur en iCOACH) dat deze collega de computers helemaal niet gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik ze nu de 2x dat ik geweest ben, ze staan niet eens aan zien staan.

Als de collega en ik er een coachingsgesprek over hebben zegt de collega telkens dat hij/zij het niet kan en/of dat hij/zij onwetend is. Maar dat hij/zij absoluut wil….

Hulpvraag:
Ik vind het moeilijk om als coach met deze collega om te gaan. Ik verlies soms wel eens mijn geduld omdat ik de oplossing niet wil voorzeggen (maar soms wel daartoe gedwongen wordt). De collega verwacht van mij dat ik met een kant-en-klare-oplossing aan kom en dat het daarna opgelost is, zonder dat de collega er tijd in steekt. Maar het is juist zo belangrijk dat de collega zelf met een oplossing aan komt, er zelf tijd in steekt en daar ook echt iets mee doet. Helaas doet de collega er niets mee en lijkt hij/zij ook niet te willen ontwikkelen op ICT gebied.

Geef een reactie

